E-mailen is op de werkvloer één van de belangrijkste communicatiemiddelen. Toch zijn er altijd een paar dingen die fout gaan. Lees hier onze etiquette van het e-mailen!
Introductie
Wanneer je voor de eerste keer mailcontact hebt met de ander is het verstandig om op het begin even een korte introductie te geven. Waar kennen jullie elkaar van? Herinner de ander er kort aan voordat je met de echte boodschap van de mail begint.
Wees duidelijk
Draai niet om het doel van je e-mail heen. Maak je verhaal zo snel mogelijk duidelijk. Het is tenslotte voor de lezer niet fijn om een grote mail uit te pluizen om de boodschap eruit te halen. Heb je toch een lange mail? Maak gebruik van alinea’s of opsommingstekens, dit maakt het voor de lezer een stuk overzichtelijker!
Afkortingen
Probeer in een zakelijke mail afkortingen te vermijden. Dit kan onprofessioneel overkomen. Let op je taalgebruik en houd het zakelijk.
Wacht niet te lang
Bij het versturen van een e-mail verwacht de afzender over het algemeen een snel antwoord terug. Natuurlijk hoef je niet al je werk te laten vallen om een mail te beantwoorden, maar het is niet meer dan normaal om binnen 1 of 2 dagen een mailtje terug te sturen.
Handtekening
Maak gebruik van een e-mailhandtekening! Zo ziet de ontvanger in één oogopslag je naam, je functie, de bedrijfsnaam et cetera.