Hoe kun je als werkgever aantrekkelijk zijn op de arbeidsmarkt?

Wat maakt uw bedrijf aantrekkelijk om voor te werken? Waarom blijven medewerkers bij u werken? Dat bereik je door authentiek en onderscheidend te zijn in de arbeidsmarkt. Zo’n positie verwerven wordt ook wel omschreven als employer branding. Uitgangspunt voor employer branding zijn de kernwaarden van het bedrijf. Deze zijn herkenbaar en uw huidige medewerkers zijn hiervoor al ambassadeur. Employer branding is geen doel op zich, maar een middel om de juiste werknemers aan te trekken en tevens de goede werknemers binnen uw bedrijf vast te houden. Hoe beter je als bedrijf in staat bent weer te geven wat je interessant maakt, hoe beter je bedrijf grote talenten en goede werknemers aan kan trekken. Daarnaast zorgt het er ook voor dat zittende werknemers trots zijn op hun werk, en extra gemotiveerd raken.

Werkgevers die talent de ruimte geven hebben een grote aantrekkingskracht op mensen met ambitie en kennis. Talent behouden is bij employer branding net zo belangrijk als talent binnenhalen. Het draait niet alleen om naar buiten toe te laten zien hoe goed je bedrijf is, maar ook door het intern ook echt te zijn. Zorg dat het huidige personeel voldoende ruimte heeft voor hun talenten.

Het is daarom verstandig om intern te beginnen met employer branding. Investeer in de werksfeer voor huidige werknemers, zorg voor voldoende afwisseling, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Ga ook zeker in gesprek met uw huidige werknemers om te horen wat zij belangrijk vinden. Hier kunt u vervolgens op aansluiten met uw strategie. Op basis van deze gesprekken en uw eigen inzichten kunt u bepalen wat u naar buiten toe uit wil stralen. Zorg ervoor dat u authentiek en onderscheidend bent naar nieuwe werknemers toe, in overeenstemming met de heersende cultuur binnen uw bedrijf. Dit kunt u vervolgens kenbaar maken aan de arbeidsmarkt, door bijvoorbeeld advertenties, een goed imago op social media, blogs, open dagen, persberichten etc.. Afhankelijk van uw budget kunt u bepalen wat u uit wil geven aan employer branding, maar het kan ook al met een klein budget. Een goede recruitmentsite en goed geschreven vacatureteksten doen al wonderen, en ook een open dag of spreken op hogescholen kan tegen lage kosten gerealiseerd worden. Wat u ook doet, consistentie is de sleutel naar succes.

Tevens kunt u natuurlijk een professioneel wervingsbureau inhuren dat zelf al deze kanalen al beschikbaar heeft, en dat aansluit op uw eigen waarden en normen. Hierbij is het belangrijk dat u niet kiest voor het eerste het beste bureau, maar voor een specialistisch bureau dat actief is in uw eigen branche. Dit zorgt ervoor dat uw waarden beter en consistenter overgebracht kunnen worden op uw potentiële nieuwe werknemers, waardoor u dus meer kans maakt op het aantrekken en behouden van talent op uw werkvloer. TechnoSelect, al 20 jaar de absolute specialist in de technische arbeidsmarkt, is u hiermee uiteraard graag van dienst!

 

Wilt u meer weten?